9:
GEZONDE GEMEENTEFINANCIËN
De financiële toestand van onze gemeente is helaas zorgwekkend te noemen.
Verschillende prestigeprojecten hebben een schuldenput geslagen van bijna 30 miljoen Euro.
Sinds 2012 is de gemeenteschuld verdrievoudigd.
Met een schuldgraad van 2.160,- Euro per inwoner doet Boechout het veel slechter dan het Vlaamse gemiddelde en ook veel slechter dan buurgemeenten als Hove (173,- Euro per inwoner) en Ranst (348,- Euro per inwoner).
Om een verplichte fusie met één of meerdere andere gemeenten te voorkomen, zullen we de komende jaren noodgedwongen zorgvuldig moeten omgaan met onze uitgaven.
Hoe we dat doen?
- Een financiële audit. Om de uitgaven transparant en verantwoord te beheren, willen we de financiële positie van de gemeente en het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB) in kaart laten brengen door een externe bedrijfsrevisor.
- Zorgvuldig omgaan met nieuwe investeringen. Hoewel de financiële toestand ons verplicht om zorgvuldig om te gaan met nieuwe investeringen, biedt het ook de gelegenheid om onze focus te leggen op wat echt belangrijk is. Samen met de adviesraden en de inwoners brengen we de prioriteiten in kaart.
- Efficiëntie in gemeentelijke diensten vergroten. Ons doel is om technologie intelligent toe te passen om onze diensten voor burgers voortdurend te optimaliseren. Dit betekent dat we online platforms, slimme sensoren en kunstmatige intelligentie gebruiken om onze werking te ondersteunen. We maken online procedures voor burgers eenvoudiger, volgen de kwaliteit van de dienstverlening en baseren onze beslissingen op data-analyse. Op deze manier maken we de dienstverlening sneller, transparanter en kostenefficiënter.
- Slimme samenwerking met omliggende gemeenten. Om de bestuurskracht te verhogen, moeten we ook kijken naar samenwerking met onze buurgemeenten. We gaan op zoek naar samenwerkingen die een meerwaarde bieden voor Boechout-Vremde en die garanderen dat het beleid dicht bij de burgers blijft.