6:
VERKEER EN MOBILITEIT
Onze gemeente wordt doorkliefd door 2 grote verkeersaders, de Provinciesteenweg en de spoorweg die ook de ‘IJzeren Rijn’ genoemd wordt omdat ze de haven van Antwerpen verbindt met het Duitse Ruhrgebied.
Tel daar spoorwegovergangen met slagbomen bij, bovenlokaal verkeer dat zich via de woonkernen een weg probeert te banen, een markante inwonersstijging, scholen met regionale aantrekkingskracht, en je krijgt 2 dorpscentra die kreunen onder de toegenomen verkeersdrukte.
Mirakeloplossingen op gemeentelijk niveau bestaan daarvoor niet.
Er zal regionaal bekeken moeten worden welke ingrepen Boechout-Vremde kunnen ontlasten.
Bij de hogere overheid zal dus samen met de omliggende gemeenten een vuist gemaakt moeten worden.
Andere concrete actiepunten zijn voor ons:
- Een mobiliteitsplan. Onze gemeente heeft nood aan een globaal mobiliteitsplan, met aandacht voor de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers. Een grondig participatietraject moet alle noden in kaart brengen. In volledige transparantie en met alle objectieve informatie gaan we samen met de middenstands- en mobiliteitsraad op zoek naar een breed gedragen besluitvorming.
- Betere voet- en fietspaden. Voor een ‘fietsgemeente’ als Boechout ligt er nog heel wat werk op de plank als het om de aanleg van fietspaden gaat. Idem voor voetpaden. We willen extra inzetten op brede en egale voetpaden, en oneffenheden wegwerken. In de gemeenteraad hebben we herhaaldelijk gepleit voor een totaalaanpak van de Borsbeeksesteenweg. Bezoekers of bewoners van Capenberg die te voet naar de tram of het centrum willen wandelen, worden over een smal fietspad gestuurd, vlak naast het voorbijrazende verkeer. Ook voor de vele fietsers is de situatie er vandaag absoluut niet veilig.
- Herziening van de trajectcontroles. Trajectcontroles kunnen zeker nuttig zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het vorige bestuur heeft de trajectcontroles in onze gemeente echter aan privébedrijven uitbesteed. Daarbij draait het in de eerste plaats om geldgewin en niet om verkeersveiligheid. We vinden dat de trajectcontroles herbekeken moeten worden in het kader van een globaal mobiliteitsplan en dat de gemeente ze in eigen beheer moet nemen.
- Meer laadstations voor elektrische voertuigen. De huidige infrastructuur voldoet niet aan de vraag van elektrische auto’s. Meer laadpunten zijn cruciaal voor de overstap naar duurzame energie.
- Meer parkeerplaatsen voor deelauto’s. Dit draagt bij aan een duurzaam en sociaal beleid door gedeelde mobiliteit te bevorderen en de afhankelijkheid van privé-autobezit te verminderen.